Sök:

En studie om konsumenters attityder till framväxten av handelns egna märkesvaror ? med särskilt fokus på valfrihet och kvalitet


SyfteSyftet med denna uppsats är att studera konsumenters attityder till EMV i dagligvaruhandeln, kopplat till hur de upplever valfriheten i sortimentet. MetodUppsatsens ansats har varit abduktiv och undersökningen har varit av kvalitativ karaktär. Den metod som har använts för att samla in primärdata är semi-strukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med konsumenter och urvalsmetoden har varit en form av snöbollsurval. Teoretiska perspektivAllmänna teorier om EMV utgör grunden i vår teoretiska referensram tillsammans med teorier om valfrihet, och teorier om hur konsumenter skapar attityder. EmpiriI undersökningen genomfördes 13 kvalitativa intervjuer med konsumenter, där det frågades generellt om EMVsamt om EMV kopplat till valfrihet och sortiment. Empirin analyserades sedan med hjälp av de valda teorierna. ResultatSlutsatser som kan dras från studien är att EMV har blivit ett fenomen som de flesta konsumenter känner till och någon gång har handlat. Vi fann att den största motivationsfaktorn till att handla EMV var det lägre priset. En annan slutsats är att EMVs kvalitet uppfattades som sämre än LMVs. Valfriheten uppfattades också som större i takt med att EMV ökar.

Författare

Carolina Helbrink Marie Antonsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..