En studie om effektivitet inom hemtjänsten
Enligt brukare och personal inom området Örnsberg/Aspudden i stadsdelsförvaltningen Hägersten/Liljeholmen, Stockholms stad
EfficiencyQualityHome-careUser perspectivePersonnel perspectiveEffektivitetKvalitetHemtjänstBrukarperspektivPersonalperspektiv
När befolkningen blir allt äldre, samhället förväntas bli effektivare, hemtjänstens ansvarsområde breddas och konkurrensen från privata aktörer växer; så behöver hemtjänsten anpassa sig, vilket kräver fler resurser. Frågan är dock hur det fungerar och hur effektiv vår hemtjänst är? Syftet med denna uppsats är att få en förståelse för effektiviteten inom hemtjänsten i området Örnsberg/Aspudden i stadsdelsförvaltningen i Hägersten/Liljeholmen i Stockholms stad. Detta har undersökts utifrån ett personal- respektive brukarperspektiv, genom en enkätundersökning för personalen och en semistrukturerad intervju med en brukare.Uppsatsen har främst en kvalitativ ansats och grundar sig på teorier kring effektivitet och kvalitet.Studien har visat att både personalen och brukaren känner en hög nöjdhet till hemtjänsten i Hägersten/Liljeholmen. De känner båda att arbetet som ska göras hinns med och personalen upplever ingen stress. Dock anser alla parter att det i allmänhet investeras för lite ekonomiska resurser i hemtjänsten, vilket får oss att undra vad dessa ytterligare resurser skulle användas till, då båda parter anser sig nöjda med sitt jobb respektive sin hjälp.Det är även svårt att fastställa att effektiviteten i Hägersten/Liljeholmens hemtjänst är hög, då endast en brukare intervjuats vilket ger en subjektiv bild av effektiviteten, detta även om vår studie påvisar en hög effektivitet.