Sök:

En studie om Svenska företag i Asien


Syfte: Syftet med uppsatsen är att titta närmare på vad som ligger bakom när Svenska företag beslutar om att internationalisera sig. Närmare bestämt titta närmare på vilka faktorer som är drivkraften i internationaliseringen, och varför väljer företaget det land de gör i Asien.Metod: Jag har samlat in två typer av data för min undersökning, dessa är:? Litteratur? IntervjuerResultat & slutsats: Utlåtandet blir att Svenska företag i Asien väljer land efter vart de tror gynnar dem mest. Företagen vet att det är kulturella skillnaderna och för att minska dessa och de språkliga skillnaderna anställer de inhemsk personal. De politiska faktorerna ser företagen inte som en faktor som påverkar valet av land då det är ett problem som är snarlikt i alla länder i Asien. Företagets strategi är olika för respondenterna då de har olika avsikter med sin etablering i Asien.Förslag på fortsatta studier:? Det skulle vara intressant att genomföra en mer omfattande studie med fler företag, dessutom inte bara Svenska företag.? Intressant att forska vidare hur företag som inte har lyckats i Asien av en eller annan anledning har att säga om hur viktiga de kulturella, språkliga, politiska och strategiska frågorna.Uppsatsens bidrag: Uppsatsen ger Svenska företag en inblick i vad de behöver tänka på om de vill expandera till Asien. Vad är viktigt och vad som är av mindre vikt vid expansionen av verksamheten.

Författare

Anders Iggland

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Institutionen för ekonomi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..