Sök:

En studie i lärare och elevassistenters uppfattningar om
elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning


Enligt Utbildningsdepartementets läroplan från 1994 (Lpo-94) har skolan ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för sin utbildning. Undervisningen ska därför anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Detta kan innebära att några eller någon av våra elever kommer att behöva ett extra stöd i form av en person, en elevassistent. Vi som lärare får därmed ytterligare en person att relatera till i vår yrkesutövning. Vi fann därmed ett personligt intresse i att öka våra kunskaper kring denna yrkesgrupp och hur den förväntas samarbeta med oss lärare. Syftet med vår studie var att studera lärare och elevassistenters uppfattningar om elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning. Studien hade för avsikt att besvara följande forskningsfrågor. Hur uppfattar elevassistenter och lärare sin relation till varandra? Vilka uppfattningar har lärare och elevassistenter angående elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning? Vilka styrdokument och lagar gäller för elevassistenters yrkesutövning? Vår studie baserades på tidigare studier samt relevant litteratur inom ämnet. Studien baserades även på kvalitativa intervjuer med elevassistenter och lärare verksamma i grundskolans senare år inom Luleå kommun. I studien deltog totalt fyra elevassistenter och två lärare. Resultatet analyserades med inspiration utifrån fenomenografisk metod. Detta eftersom studien behandlade intervjupersonernas uppfattningar kring vår utvalda företeelse. Relationen till varandra uppfattades av elevassistenter och lärare som god, men mer tid kunde gärna avsättas för samtal rörande handledning och utvärdering av såväl elev som elevassistent. Uppfattningen av yrkesroll och yrkesutövning var något otydlig hos båda parter. Gemensamt hos dem var att de ansåg att elevassistentens yrkesroll hade en stöttande och hjälpande funktion. Inga tydliga direktiv eller begreppsdefinitioner existerade angående elevassistentens yrke, om detta fanns skulle både yrkesroll och utövning underlättas och ge ett bättre åtgärdsresultat. Kunskapen om vilka styrdokument och lagar som gällde för elevassistenten var hos såväl lärare som elevassistenter i det närmaste obefintlig. Endast lag om tystnadsplikt framstod som helt klar.

Författare

Susann Jalar Therese Söderström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..