Sök:

En stötdämpares energiregenererande potential


En ökad miljömedvetenhet och högre klimatmål världen över, ställer allt större krav på nyutvecklad teknik. Ett stort fokus ligger därför på energieffektivitet där transportfordon påverkas i stor utsträckning. Med detta växer miljöfordonsflottan och tekniska lösningar för att reducera miljöbelastningen har utvecklats, där inte endast motorernas energieffektivitet högaktas. Tekniska lösningar med exempelvis energiregenererande bromsar där bromsenergi tillvaratas, vilken annars endast bildar värme, finns redan. Forskning om energiregenererande tekniska lösningar anses därför avgörande vid ett högt uppsatt energimål för miljöfordon. Med energiregenererande tekniker i åtanke, växer nu intresset angående stötdämparens potential för detta ändamål. Flertalet forskningsprojekt har genomförts med varierande resultat beroende på teknik för energiregenerering. Till skillnad från energiregenerering från bromsar, har stötdämpare med denna förmåga inte kommersialiserats. Den främsta orsaken bedöms häröra i en beteendeändring hos stötdämparen, vilken påverkar komfort och väghållning. Vidare orsaker består sannolikt i en låg energieffektivitet samt en reducerad livslängd.För att beräkna effekten som har sitt ursprung i stötdämparens uträttade arbete, utfördes mätningar från en personbil under färd i olika miljöer. Mätningarna utfördes vid vänster framhjul och körning i stadstrafik med flertalet farthinder i form av vägbulor, genererade högst medeleffekt av ca 150W. Med detta bedöms energimängden vara av förmånlig storlek vid energiregenerering för användning i andra system.Vidare genererades en konceptidé för energiregenerering hos stötdämpare där fokus bestod i bevarandet av stötdämparens primära uppgift, att kontrollera personbilens väghållning och komfort. Med de tidigare utförda mätningarna som grund, kunde konceptidén teoretiskt regenerera ca ¼ av den totala medeleffekten. Då konceptidén befinner sig i ett tidigt skede bedöms framtida studier kunna öka energiregenereringen signifikant.

Författare

Odd Breimark

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..