Sök:

En ny värld öppnar sig

Förskollärares erfarenheter av inskolningsmodeller i förskolan


AbstraktSyftet med denna studie är att utifrån förskollärares erfarenheter belysa inskolningsmodeller som tillämpas på förskolan. Studien har utgått från fyra frågeställningar för att kunna besvara syftet; Vilka inskolningsmodeller förekommer på förskolorna? Vilka är skillnaderna mellan dem? Vilka för- och nackdelar framhålls med olika inskolningsmodeller? Vad är enligt förskollärarnas erfarenheter centralt vid inskolning? Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare som alla arbetar med yngre förskolebarn, 1- 3 år, verksamma på olika kommunala förskolor inom en stor kommun i norra Norrland. Som komplement till intervjuerna har jag även gjort en ostrukturerad observation. Bakgrundstexten inleds med studiens teoretiska utgångspunkt, Bowlbys anknytningsteori, där aspekter som trygg bas och anknytningsperson beskrivs som viktiga. Utifrån befintlig forskning och styrdokument beskrivs och jämförs inskolning, olika inskolningsmodeller, samt förskolans samverkan med vårdnadshavare. I resultatet framgår att de inskolningsmodeller som är vanligast förekommande, den föräldraaktiva och den traditionella inskolningsmodellen, inte följer ursprungsbeskrivningen. Förskollärarna har reviderat dessa främst utifrån varje enskilt barns behov och förutsättningar. De har också tagit viss hänsyn till vårdnadshavarnas önskemål. Skillnaderna rör inskolningens plan vad gäller tidsram, grad av vårdnadshavarnas aktivitet, inblick och delaktighet samt omfattningen av vårdnadshavarnas möjlighet att skapa en grupprelation, utbyta erfarenheter och vara ett stöd för varandra vid inskolningen.Förskollärarnas erfarenhet av vad som bedöms som för- och nackdelar med olikainskolningsmodeller är beroende av barnets personlighet och individuella behov samt i vissa fall även vårdnadshavares. Informanterna framhåller flest fördelar med den föräldraaktiva inskolningsmodellen. De faktorer som framhålls som centrala för en lyckad inskolning, oavsett modell, är att skapa kontakt och knyta an till både barnet och vårdnadshavarna för att skapa trygghet. Slutsatsen är att förskollärarna måste vara öppna, flexibla, och lyhörda inför varje familjs behov för att kunna skapa nya trygga relationer med både barn och vårdnadshavarna under inskolningen, för att den ska bli lyckad.

Författare

Gunhild Lindmark

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..