Sök:

En modell för att förklara tillväxt i småföretag

kvantitativa och kvalitativa studier i tre branscher


Det finns mycket litteratur som visar hur viktigt det är att företag uppnår tillväxt, både för skapandet av nya arbeten och för landet som helhet. För att företagen skall lyckas med detta är det viktigt att de vet hur de skall gå tillväga. Det är därför väldigt angeläget att klargöra vilka faktorer, eller drivkrafter som förklarar tillväxten i företagen. Syftet med den här studien är att utveckla detta kunskapsområde ytterligare genom att utveckla och testa en modell över faktorer som kan förklara tillväxt i småföretag. Metodiken för att utveckla modellen har varit deduktiv, där tidigare forskning legat till grund för modellens uppbyggnad. Testningen av modellen har genomförts med både kvantitativa och kvalitativa data. Den kvantitativa datainsamlingen genomfördes med telefonintervjuer riktade till 63 företagsledare (svarsfrekvens 81%) i tre olika branscher. Den kvalitativa datainsamlingen genomfördes på tolv företagsledare från samma tre branscher. De huvudsakliga upptäckterna i studien är att modellen kan användas för att förklara tillväxt i småföretag. Modellens tre övergripande faktorer är företagets vilja att växa, dess interna tillväxtkapacitet och de externa tillväxtmöjligheter som företaget upplever. Tretton underliggande variabler är anknutna till faktorerna och två är uteslutna ur modellen (förändringar i konkurrenstryck och andel nytillkomna kunder).

Författare

Joakim Wincent Daniel Örtqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..