Sök:

En jämförelse mellan det ideala klassrummet och det rådande

Ur ett lärarperspektiv


Uppsatsen handlar dels om hur det ser ut i dagens  klassrum och hur lärare upplever att de själva och eleverna påverkas av klassrummets fysiska miljö. Dels om hur lärares tankar och idéer gällande ett idealt klassrum. Syftet med studien var att jämföra det nuvarande klassrummet med lärares visioner av ett idealt klassrum utifrån ett didaktiskt perspektiv. I arbetet med insamling av data gjordes fyra kvalitativa intervjuer med lärare verksamma på mellanstadiet samt observationer av deras klassrum. Resultatet visade att  klassrummens planlösningar var slående lika. Klassrummen var målade i  naturnära diskreta färger, framförallt i gult och vitt med samma typ av inredning och möblemang. Elevernas bänkar var den möbel som var mest central för både lärare och elever. Temperaturen  i klassrummen var årstidsrelaterad och intaget av dagsljus var bra  likaså tillgången till bra artificiellt ljus. Det visade sig att  ledig väggyta var centralt i klassrummet då det användes som ett didaktiskt hjälpmedel. Av intervjuerna framkom det att lärarnas syn på det ideala klassrummet skilde sig från varandra men hade tillika en del gemensamt. Samtliga ville ha ljusa och stora klassrum. Klassrummen skulle kännas harmoniska och vara flexibla, det vill säga att eleverna skulle tillgås möjlighet att arbeta enskilt, i mindre grupper och i helklass. De skulle även ha fler grupprum i anslutning till klassrummet. Idealklassrummet skulle tillika vara utrustat med modern teknik så som datorer och interaktiva tavlor.Av resultatet och diskussionen dras slutsatserna att lärare har goda kunskaper i ämnet, förvärvade genom erfarenhet. Att klassrummen i regel är för små för elevantalet och att de är byggda efter en förutbestämd och allmänt accepterad planlösning. Att lärare använder den fysiska miljön som didaktiska hjälpmedel samt att lärarnas syn på det ideala klassrummet är kontextbundet. 

Författare

Linn Olsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..