En god utemiljö i förskolan och skolan
En studie om hur utemiljön bör se ut
Under grundskolan spenderar barn en stor tid i skolans utemiljö. I förskolan äruteaktiviteter ett vanligt inslag under dagen. Detta gör att det ställs krav på utemiljönsutformning och funktion för att barnen ska stimuleras så mycket som möjligt. Syftetmed arbetet är att få kunskap om vad man bör tänka på när man utformar en utemiljöoch vilken konsekvens det kan få. Tre frågeställningar har styrt arbetet: Vad skall mantänka på när man utformar en utemiljö i förskolan/skolan? Hur beskriver forskningenen bra utemiljö för barnen att vistas i? Hur syns en bra utemiljö på två nybyggdaskolor? Undersökningen är genomförd på en nybyggd förskola och en nybyggd F-6skola. Metoden består av en kvalitativ studie med intervjuer av pedagoger ochlandskapsarkitekter samt observationer av de två skolornas utemiljöer. Vi kankonstatera att, för att uppfylla kraven på en god utemiljö bör utemiljön varavariationsrik och naturrik samt ska ha möjligheter att utvecklas och förändras efterbarnens behov. Barnen bör vara delaktiga i utformningen av utemiljön eftersom det ärbarnen som ska använda den. En god utemiljö får positiva konsekvenser i form av attbarnens sociala och motoriska förmågor tränas och deras hälsa främjas.