Sök:

Elevers förståelse av solsystemet och jordens rotation i
slutet av femte skolåret


Vi har intresserat oss för hur väl kursmålen i grundskolans fysik för femte skolåret uppnås. I samband med våra funderingar kring elevers kunskapsnivå inom naturvetenskap så har media presenterat en undersökning av elevers kunskap inom naturvetenskap i år 9. Denna undersökning visade att uppnåendemålen för år 9 inte nåtts. Detta tycker vi är alarmerande och vill därför undersöka om dessa brister förekommer även i de tidigare åren, eftersom det finns uppnåendemål som ska nås i slutet av år 5. Informationsunderlaget är inhämtat från aktuella rapporter, tidskrifter, litteratur, Internet, interjuver, observation och aktuella styrdokument. Syftet med vår uppsats är att undersöka om elever i år 5 når ett av skolverkets fastställda uppnåendemål. Vår undersökning bygger på 50 elever i år 5. Med hälften av dessa elever har vi utfört en planerad lektionsserie om ett av uppnåendemålen, det som handlar om tideräkning och årstider. Vi har genomfört ett kunskapstest på samtliga 50 elever, för att kunna bedöma deras kunskapsnivå. Vi har även intervjuat tio av dessa elever till vår rapport. Resultatet av arbetet visar att elevers kunskap i fysik varierar stort och att eleverna lär sig med hjälp av olika inlärningsstilar. Vår undersökningsgrupp har ökat sina kunskaper markant om jordens rörelse, tideräkning och årstiderna, men vardagsspråket kan ibland vara till hinder för en korrekt fysikalisk beskrivning av dessa fenomen. I vår kommande yrkesroll som lärare kommer vi ha stor hjälp av att arbeta med många olika inlärningsstilar för att tillhandahålla eleverna kunskap på ett individuellt sätt.

Författare

Johan Eriksson Peter Nordgren

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..