Sök:

Elevers attityder till matematik i skolår 4 till 6


Målet med vårt arbete är att genom en enkätundersökning ta reda på elevers attityder till matematik i skolår 4, 5 och 6 och jämföra eventuella skillnader och förändringar ur ett genusperspektiv. Undersökningen är gjord på två skolor där två klasser per skolår undersöktes. Enkätundersökningen är utförd på 139 elever. Resultatet visar att det sker en förändring kring elevers attityder till matematik. Elevers attityder i skolår 4 skiljs åt jämfört med skolår eleverna ur skolår 5 och 6, dvs. elevers attityder är mer positiva till ämnet matematik i skolår 4 än i skolår 5 och 6. Angående pojkars och flickors uppfattningar av sig själva när det gäller matematik visar resultatet att flickornas självuppfattning minskar genom skolåren.

Författare

Faris Pilav Kemal Ahmetbegovic

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..