Sök:

Elevers attityder till ämnet historia

en attitydundersökning
i två klasser i andra året på gymnasiet


Syftet med denna studie var att genom stickprov på två skolor utröna vilken attityd elever på gymnasiet hade gentemot ämnet historia. Som undersyfte sökte jag också klargöra huruvuda historielärarna kände till elevernas attityder, samt vad dessa lärare ansåg var lämpliga åtgärder för att vid behov öka intresset för historia. Jag utgick i undersökningen från hypotesen att eleverna hade en negativ inställning till historieämnet. Enkäter lämnades ut i två klasser på andra året på de respektive skolorna och omfattade totalt drygt 50 elever. Intervjuer genomfördes med fyra historielärare på samma skolor som de undersökta eleverna gick på. Resultatet visade att eleverna tvärtemot det förväntade resultatet, hade en positiv attityd till ämnet historia. Det framkom också att lärarna har god insikt i vad eleverna tycker om ämnet och att de anser att nyckeln till en vidare positiv utveckling av undervisningen är att ämnet får mer resurser i form av tid.

Författare

Oskar Fahlgren

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..