Sök:

Elevers attityder kring fritidsintressen

en studie i arbetssättet "aktiva värderingar"


Aktiva värderingar är ett pedagogiskt arbetssätt som handlar om övningar vilket leder till diskussioner där elevernas förmåga att förstå olika åsikter, tänka kritiskt och inse konsekvenser tränas. I denna rapport redovisas och diskuteras en undersökning av elevers attityder till deras fritidsaktiviteter. Undersökningen har skett med tio gymnasieelver och baseras på två övningar i arbetssättet aktiva värderingar, följt av en attitydundersökning i form av en enkät. Resultatet påvisar att eleverna var mycket positiva till värderingsövningarna. Samtliga elever tyckte även att de fått möjlighet att ta ställning och reflektera kring sina fritidsaktiviteter genom värderingsövningarna. Vidare framkom en osäker bild av informanternas förmåga att bedöma miljökonsekvenser av sina fritidsintressen.

Författare

Magdalena Cedering

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Utbildningsvetenskap

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..