Sök:

Eleven som hopplöst fall? - Fyra pedagogers framställning av elevers svårigheter


AbstraktUndersökningens syfte är att utkristallisera diskurser som pedagoger talar i omkring eleverssvårigheter. Genom kvalitativa intervjuer med fyra informanter varav en specialpedagog, enspeciallärare och två pedagoger insamlas empirin. Analysen av empirin sker med inspirationav diskurspsykologins och diskursteorins analysverktyg. Undersökningen har även en ansatsav socialkonstruktionism.Två antagonistiska diskurser konstrueras utifrån informanternas framställning av eleverssvårigheter: Svårigheter ligger hos skolan och Svårigheter ligger hos eleven. Resultatet visaratt svårigheterna påverkas av faktorer såsom sociala förhållanden, skolans tillkortakommandegällande individualisering, resurser och pedagogernas elevsyn. Debatten om var ansvaret förelevers svårigheter ligger förekommer frekvent i samhället vilket undersökningen bekräftar.Resultatet visar att det förekommer i skolan att pedagoger lägger över ansvaret försvårigheterna på elever vilket kan medföra att insatser utformas därefter. Ytterligare visarundersökningen att det finns ett samband mellan elevens självförtroende och dessstudieresultat.Nyckelord: Diskurser, framställning, individualisering och självförtroende

Författare

Malin Lund Helen Sigurdsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..