Sök:

Elektrisk matarpump för bränslesystem

En förstudie


För att transportera bränsle från tanken till motorn används på tunga fordon idag vanligen en mekanisk pump, driven av och placerad på motorn. Anledningen till att ha en direktdriven pump är främst att det anses som den mest robusta lösningen för den relativt enkla uppgiften som bränsletransport och liten tryckökning anses vara. För att klara av motorstart och driftsfall med höga bränsleflöden är dagens pump överdimensionerad för det behov som finns större delen av tiden.Önskvärt vore att kunna reglera bränslemängden kontinuerligt, för att minska pumparbetet i de punkter matarpumpen idag har överkapacitet. En elektrisk pump kan regleras att endast pumpa bränsle efter behov och erbjuder även andra fördelar, som t.ex. fri placering, möjlighet att använda en mindre pump och tilläggsfunktioner genom mjukvara, exempelvis priming och automatisk avluftning.Projektet har genomförts i form av en förstudie med konceptgenerering för placering av komponenter och provning av dagens system för kravspecifikation. Kontakt har hållits med leverantörer av bränslepumpar och filter för att undersöka vad marknaden kan erbjuda för att möjliggöra ett elektriskt drivet lågtrycksbränslesystem.Möjligheten till fri placering av matarpumpen innebar att ett koncept där en planerad catch- tank kombinerad med placering av pumpen i bränsletanken togs fram. Resultatet blev en egen liten tekniktank, som är tänkt att innehålla alla funktionskomponenter före huvudbränslefilter, och kunna levereras med alla Scaniaprodukter med common rail-insprutning.Arbetet ledde fram till rekommendationen att genomföra en övergång till elektrisk matar- pump och flytta vattensepareringen i bränslesystemet till filtret på trycksidan av matarpumpen. Då det idag inte finns någon tillverkare med produkt på hyllan som lever upp till kravspecifi- kationen, rekommenderas uppdragsgivaren att bevaka de kontaktade leverantörernas framsteg på området.

Författare

Robert Fransson Maikel Nano

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..