Sök:

Effektivt förbättringsarbete med hjälp av System C2

ett Sex Sigma projekt inom tjänsteproduktion


Varför är vissa företag duktiga på att arbeta med ständiga förbättringar och andra inte? Vad skiljer ett framgångsrikt företag från ett mindre framgångsrikt och varför lyckas vissa företagsledare få gehör för sina idéer hos de anställda medan andra kapitalt misslyckas med detsamma? Detta examensarbete syftar till att analysera hur C2 Management ABs kunder kan förbättra användningen av förbättringsverktyget System C2?. Det är författarnas förhoppning att resultatet av denna studie primärt skall bidra till ett ökat användande av förbättringsverktyget och sekundärt ge företagsledningar en vägledning om hur de kan gå till väga när en förändring ska genomföras. Problemet som denna studie ställts inför upptäcktes i samband med en kundutvärdering av System C2? som genomfördes under våren 2004. Systemet fick generellt sett höga betyg men på en fråga om hur nöjda kunderna är med användningen av systemet gavs dock ett lägre betyg. Därför blev projektets uppgift att identifiera orsakerna till att vissa företag lyckas bra i införandet av systemet och därefter isolera de nyckelaktiviteter som har gjort företaget framgångsrikt. System C2? är ett webbaserat förbättringsverktyg som hjälper företag att hantera förslag, incidenter, avvikelser, externa och interna revisioner med mera. Lite förenklat hjälper systemet företag att bli bättre på att bli bättre. På dagens konkurrensutsatta marknad är det en förutsättning för överlevnad att ständigt bli bättre. Det är egentligen den enda möjligheten att hålla jämna steg med sina konkurrenter. Att arbeta med ständiga förbättringar ses därför som en av hörnstenarna i TQM (Total Quality Management) och har sitt ursprung i det japanska förbättringskonceptet Kaizen. Detta projekt har genomförts som en fallstudie på fyra företag som har det gemensamt att de alla är duktiga på att tillvarata medarbetarnas kreativitet och tillämpa denna i förbättringsprojekt. En annan gemensam faktor är att de arbetar med System C2? och är dokumenterat duktiga på detta. Efter att på olika sätt undersökt de olika företagens förbättringsarbete sammanställdes resultaten i en gemensam analys och likheter identifierades. Dessa likheter har sedan använts som grund för upprättandet av en checklista för effektivt förbättringsarbete samt en generell modell för detsamma. Modellen bygger på fyra hörnstenar som alla är kritiska för att uppnå effektivitet i förbättringsarbetet. Dessa är: Påvisa nyttan, Engagera alla, Klargör kommunikation och Avsätt resurser. Tillsammans bildar de akronymen PEKA vilken står för det centrala, nämligen att ledningen tydligt pekar ut mot vilket mål företaget skall sträva.

Författare

Christopher Bergström Emil Foghammar

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..