Sök:

Sökresultat:

56 Uppsatser om Kaizen - Sida 1 av 4

Kaizen i praktiken inom Primärvården

The aim of the study was to support the ongoing Kaizen work at a medical centre. Two main topics have been addressed in this study:? Find a solution to ensure that the Kaizen decisions are followed and will get a strong grip in the organisation.? Support the Kaizen process by giving advice on how to structure the meetingsand how the Kaizen work could be done more effectively.The study started with a visit to the medical centre to observe the Kaizen process and the attitudes among the employees. The employees were asked to fill in a survey about the Kaizen work at the centre. The final recommendations given have been based on this and also information gathered from other medical centres which work after the same Kaizen principles.

Kaizen i ett tjänsteföretag: en fallstudie av Nolia AB

Den förändrade omvärlden har lett till nya sätt att styr och planera verksamheten. Ett sätt är Kaizen som kommer från Japan. Syftet med uppsatsen var att beskriva vad Kaizen är och hur det tillämpas i ett tjänsteföretag samt vilka möjligheter och problem som finns vid styrning med hjälp av Kaizen. För att få svar på syftet genomfördes en fallstudie av Nolia AB. Resultatet av undersökningen var att det inte fanns någon entydig definition av begreppet Kaizen.

Lean & Kaizen -dröm eller verklighet? : En kvalitativ studie med kundperspektiv i fokus

This qualitative study involves the implementation of Lean and Kaizen methods in a Swedish service industry. Lean philosophy is based on a method to achieve more with less. In practical terms this means that the use of an organization's resources is improved. The origin of Lean is the Toyota Production System. Now, Kaizen methods give managers and employees a better more efficient system to reach their goals within the organization or company.

En sjuk arbetslinje? : En studie av rehabiliteringskedjans hälsoeffekter

This qualitative study involves the implementation of Lean and Kaizen methods in a Swedish service industry. Lean philosophy is based on a method to achieve more with less. In practical terms this means that the use of an organization's resources is improved. The origin of Lean is the Toyota Production System. Now, Kaizen methods give managers and employees a better more efficient system to reach their goals within the organization or company.

Diskonteringsräntan påverkar graden av miljöpolitiska styrmedel : En studie om koldioxidskattens påverkan på koldioxidutsläppen

This qualitative study involves the implementation of Lean and Kaizen methods in a Swedish service industry. Lean philosophy is based on a method to achieve more with less. In practical terms this means that the use of an organization's resources is improved. The origin of Lean is the Toyota Production System. Now, Kaizen methods give managers and employees a better more efficient system to reach their goals within the organization or company.

Human vs environment. En visuell identitet

This is a project with the main purpose to create a visual identity and platform for the release of the new started record label Human vs Environment, by finding a form and logotype for the homepage and packaging of the first vinyl ep record by the artist Mr Kaizen. This has also been an exploratory work with the target to get a broader competence in the field of visual communication and increase my understanding of the designs communicative aspects of running a design project with an external partner from concept to finished product..

Från Japanskit till Framgångssaga : En studie om kaizen

I en allt mer globaliserad värld ökar konkurrensen då fler företag ska tävla om de kunder som efterfrågar de produkter som erbjuds. Den ökande globaliseringen medför dock inte enbart negativa effekter för företag. En ny möjlighet ges till att lära sig av andra mer framgångsrika företag och ta del av vad som utmärker dem. Det japanska begreppet Kaizen anses vara en del av vad som ligger bakom de japanska företagens framgångar och deras starka position på den internationella marknaden. Men vad är då Kaizen? Detta är en av de frågor som vi försöker besvara i denna uppsats där begreppets ursprung, användningsområde samt vilka effekter som kan uppnås genom Kaizen undersöks.

En studie om spridning av modeller inom produktkalkylering

Syftet med vår studie är att finna faktorer till spridningen av kalkylmodellerna Activity-based costing (ABC), Target costing (TC) och Kaizen costing (KC). Detta gör vi genom att använda oss av kvalitativ ansats och genomföra intervjuer vid sex tillverkande företag. Vi kan se influenser av spridningen av modellerna ABC, TC och KC i studiens företag. Det har visat sig att företagen tillämpar ?traditionell? produktkalkylering med inspiration av ABC-modellen.

Att arbeta med förebyggande förändring på producerande företag

En förändring är ett tillstånd som vi upplever under hela vår livstid, både privat och i arbetslivet. Företag måste förändras för att kunna bevara sin konkurrens-kraft. Motstånd till förändring kan anses som det största enskilda hotet mot ett framgångsrikt införande av en strategi på ett företag. Ett sätt att hantera detta motstånd är att använda sig av den delaktiga förändringsmodellen samt stävja rädslor och osäkerhet. Syftet med detta examensarbete var att vi ville få en ökad förståelse för hur företag arbetar med produktionsförbättringar och om de känner av något motstånd vid dessa förändringar. De intervjuade företagen anger som sin absolut största förändring deras införande av ett eget produktionssystem med stort fokus på Kaizen ? Ständiga förbättringar. Under arbetets gång stötte vi på en psykologisk och vetenskaplig teori om Förändringens fyra rum som anses vara ett kraftfullt hjälpmedel vid alla förändringar..

En studie om spridning av modeller inom produktkalkylering

Syftet med vår studie är att finna faktorer till spridningen av kalkylmodellerna Activity-based costing (ABC), Target costing (TC) och Kaizen costing (KC). Detta gör vi genom att använda oss av kvalitativ ansats och genomföra intervjuer vid sex tillverkande företag. Vi kan se influenser av spridningen av modellerna ABC, TC och KC i studiens företag. Det har visat sig att företagen tillämpar ?traditionell? produktkalkylering med inspiration av ABC-modellen.

Kvalitetsarbete inom sjukvården : appliceras japansk produktionsfilosofi i den svenska sjukvården?

Syfte: Uppsatsens syfte är att analysera i vilken utsträckning Kaizen tillämpas i det kvalitetsarbete som bedrivs på Karolinska Universitetssjukhuset, Capio S:t Görans Sjukhus samt Danderyds Sjukhus AB.Metod: En fallstudie har utförts vid tre sjukhusen i Stockholmsregionen. Primär- och sekundärdata har samlats in genom semistrukturerade intervjuer respektive litteratur, rapporter, artiklar och elektroniska källor.Teori: Kaizen är ett synsätt som sätter människan i fokus och arbetar utefter ständigt förbättringsarbete med kundfokusering som högsta prioritet. TQM är en filosofi samt innefattar vägledande principer som innebär att arbeta aktivt med kvalitetsfrågor. Strukturerade modeller används till hjälp för utförandet av förbättringsarbetet. Processorientering innebär att personal från olika funktioner arbetar med flöden kopplat till en speciell produkt eller kund, där effekten blir att optimera flödena istället för funktionerna.Empiri: Empirin belyser de tre sjukhusens organisationsstruktur samt en faktabeskrivning om sjukhusens respektive kvalitetsarbeten.

Hantering av brevmallar på ett försäkringsbolag : En analys med hjälp av kaizen

SammanfattningDen här uppsatsen handlar om hantering av skadebrevsmallar på ett försäkringsbolag. Syftet med undersökningen har varit att kartlägga hanteringen av brevmallar för att identifiera vilka problem som finns med hanteringen och därefter föreslå en långsiktigt hållbar arbetsmetod som gör att brevmallar förbättras kontinuerligt. Undersökningen baseras på material från en kommunikationsetnografisk studie med intervjuer och deltagande observation. Materialet från den kommunikationsetnografiska studien har analyserats med hjälp av Kaizen. Kaizen är en metod med rötter i den japanska bilindustrin.

Ständiga förbättringar på en akutmottagning

Studiens syfte är att kartlägga och analysera hur ständigt förbättringsarbete i dagligt arbete fungerar på en akutmottagning samt förutsättningar som möjliggör och hindrar detta förbättringsarbete. Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning om förbättringsarbete, Lean Production, Kaizen, ständiga förbättringar samt förutsättningar som påverkar dessa ständiga förbättringar. Metoden som använts för att besvara syftet är en kvalitativ fallstudie med semistrukturerade intervjuer.I slutsatsen framgår det att det är chefernas inställning och engagemang kring ständiga förbättringar som driver arbetet framåt, vilket smittar av sig på medarbetarna. En tro på att ständiga förbättringar långsiktigt kan utveckla verksamheten i en positiv riktning. Det som hindrar är framförallt de kontextuella faktorerna tid och resurser.

Lean Production : - Press & Plåtindustri AB

Examensarbete C-nivå, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Ekonomistyrning, Kurskod 2FE90E, VT 2012Författare:Mats Avalvi, Åsa Lind & Rasmus OlhedenHandledare:Elisabeth KjellströmTitel:Lean Production ? Press & Plåtindustri ABBakgrund:Processtyrning handlar om att se och styra en verksamhet utifrån en horisontell värdekedja. Lean production strävar efter att resurseffektivisera flödet och därmed skapa ett mervärde för kunderna och stärka konkurrenskraften. Detta görs genom att minimera allt slöseri med hjälp av Kaizen som innebär att små ständiga förbättringar eftersträvas. För att detta ska kunna lyckas spelar individen en central roll.

Skadereglering med fokus på kund : Försäkringsbolag arbetar med ständiga förbättringar

I en värld där organisationer fokuserar allt mer på att vårda kunden blir kundservice allt viktigare för organisationer. För att säkerställa att organisationen inte förbrukar onödiga resurser på aktiviteter som inte tillför värde för kunden är lean och Kaizen värdefulla filosofier. Lean samt Kaizen härstammar från den japanska bilproduktionen och har utvecklats till värdefulla verktyg för att effektivisera organisationer. Slöserier bland annat i form av väntan, onödiga förflyttningar, omarbete och transporter finns definierade som inte värdeadderande för kund. Syftet med examensarbetet har varit att studera ett försäkringsbolag arbete med att leverera mesta värde för kunden och hur slöseri kan identifieras och elimineras.

1 Nästa sida ->