Sök:

Effektivare transporter med samdistribution

Växande städer ökar kraven på hur väl godstrafiken fungerar ihop med den övriga trafiken. I Linköping är antalet lastplatser litet i förhållande till antalet leveransadresser och antalet distributörer i innerstaden. Följden blir trängsel och därmed trängselkostnader. Det lokala nätverket för transportörer i Linköping har därför tagit initiativet till projektet SAMLIC - S amordnad varudistribution till Linköpings city. Målet med SAMLIC är att skapa ett ekonomiskt och logistiskt effektivt distributionssystem som är uthålligt och miljöanpassat.Medverkande i projektet är Statens väg- och transportforskningsinstitut, nätverket för transporter i Linköping city, Citysamverkansgruppen, Arbetsgruppen Innerstadens transporter, Svensk Biogas och Linköpings Universitet.Syftet med rapporten är att utarbeta förslag till ett fungerande samordnat distributionssystem i Linköpings innerstad, dels på kort sikt, dels på lång sikt. Arbetet är fokuserat på att analysera effektivitet och potential vid samdistribution med avseende på terminalhantering, fordonsutnyttjande och lossning hos mottagareUnder våren 2004 har ett försöksprojekt kallat PILOT genomförts inom ramen för SAMLIC. Målet med försöket var att ge goda kvantitativa uppgifter om möjliga vinster med samdistribution, som sedan kan användas för uppskattning av potentialen i ett större system. Utifrån insamlade data görs analyser för att bland annat se om fyllnadsgraden i bilarna ökat och om fordonsrörelserna reducerats.Det genomförda PILOT-projektet innefattade endast styckegods och tre transportörer. En summering av godsmängderna under försöksprojektet ger ej en heltäckande bild av den totala godsvolymen som levereras in till Linköpings innerstad. Därför har en kompletterande undersökning genomförts med huvudsyftet att skatta storleksordningen på den totala volymen. Rapporten tar även upp metoder för beräkning av antal fordonsrörelser med respektive utan samdistribution samt beräkning av fyllnadsgraden i fordonen.Beräkningar visar på att den totala tiden för utkörning med samdistribution reduceras med 14 % jämfört med om samma godsmängd distribuerats med konventionell distribution. Samdistribution medför också att vart fjärde lastfordon som idag trafikerar city kan användas till annat än citydistribution i och med att fyllnadsgraden sett till antal kilo per pallplats ökat med ungefär 50 % vid samdistribution. Reducerat fordonsantal leder i sin tur till minskade utsläpp, minskat buller, färre olyckor och mindre trängsel.För ett framgångsrikt system är även den ekonomiska lönsamheten viktig för ett gemensamt samdistributionsbolag. Oavsett vilken form samdistributionen tar måste besparingarna för transportörerna vara så stora att de finner det lönsamt att delta i samdistribution istället för att leverera godset själv.

Författare

Tobias Fors Olof Fredholm

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..