Sök:

E-tjänster, ett kommunalt dilemma

En studie av de hinder som kan komma att pa?verka anva?ndningen av Skelleftea? Kommuns e-tja?nst fo?r Bygglov


Under 2000-talet har begrepp som E-Government och 24-timmarsmyndighet kommit att fo?ra?ndra offentliga myndigheters sa?tt att erbjuda tja?nster och interagera med medborgare. Att genom e-tja?nster erbjuda medborgare alternativ till de traditionella kanalerna a?r na?got som de flesta svenska myndigheter och kommuner stra?var mot. Skelleftea? Kommun tog redan i bo?rjan av 2000-talet initiativ att erbjuda service inom ramen fo?r begreppet 24- timmarsmyndighet och erbjuder i nula?get en rad e-tja?nster riktade mot kommunens medborgare. Syftet med va?r underso?kning a?r att ta reda pa? vilka hinder, identifierade i tidigare forskning, som kan komma att pa?verka anva?ndningsfrekvensen av en nyutvecklad e- tja?nst fo?r Bygglov som under sommaren 2010 skall lanseras. Utifra?n en litteraturstudie har vi identifierat en rad hinder som i tidigare forskning anses pa?verka anva?ndningen av offentliga e-tja?nster. En kategorisering av identifierade hinder har legat till grund fo?r en fallstudie besta?ende av ett anva?ndbarhetstest och intervjuer. Resultatet av va?r underso?kning bekra?ftar att ett antal av de hinder som identifierats i den tidigare forskningen kan komma att pa?verka anva?ndningen av e-tja?nsten fo?r Bygglov. Underso?kningens resultat indikerar att hinder fra?mst finns att finna i sa?dant som ro?r anva?ndbarhet och Skelleftea? Kommuns tillga?ngliggo?rande och marknadsfo?ring av e-tja?nsterna.

Författare

Fredrik Jonsson Lars Burman

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..