Sök:

E-handelsodyssé

En studie om konsumenters e-handelsvanor

E-handel och Internet har under det senaste decenniet kommit att bli accepterade uttryck i det svenska folkhemmet. Internet används dagligen av majoriteten av befolkningen till vitt skilda uppgifter, allt från att söka information till att utföra bankärenden. E-handel spåddes en lysande framtid i slutet av 1990-talet och utvecklades drastiskt under den tidsperioden. Den utvecklingen har dock stagnerat och idag används den möjligheten av enbart en tredjedel av befolkningen, samtidigt som nästan samtliga svenskar använder Internet varje vecka, antingen på arbetsplatsen eller i hemmet. E-handel erbjuder fördelar som bekvämlighet och lägre pris gentemot traditionell handel. Samtidigt finns det fortfarande problem i form av bl.a. tvivelaktiga garantibestämmelser och det faktum att konsumenten inte kan vara helt säker på att verkligen få den varan hon har beställt. Det faktum att det är betydligt fler människor som använder Internet än som e-handlar ser vi som en möjlighet för att öka intresset för e-handel. Vår uppsats ska studera närmare hur man skulle kunna gå tillväga för att intresset. Vi ska försöka fastslå de variabler som kan öka intresset för e-handel för att med hjälp av dessa undersöka hur man kan öka intresset för e-handel. Vi har även som avsikt att studera om det föreligger någon skillnad mellan kvinnliga och manliga konsumenters intresse för e-handel. Vår metod för att utforska det berörda ämnet är en Internetbaserad enkät som vi skickar ut till en begränsad konsumentgrupp. Slutsatsen vi har kommit fram till är att det saknas viss tillit till e-handel bland våra respondenter. Faktorer som kan råda bot på det är bättre information om e-handel rent generellt och framförallt angående produkter, betalning och garantier. Vägen att gå för att få bukt med problemen är att införa en branschcertifiering som är utfärdad av ett oberoende företag eller en statlig myndighet.

Författare

Roman Zlobin Jens Doherty Beatrice Unge

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..