Sök:

Dyskalkyli och tekniska verktyg

En kvalitativ intervjustudie


Dagens tekniska verktyg kan fungera som ett smidigt och självklart verktyg för eleverna i deras skolarbete. Denna studie ska leda till ökad kunskap för pedagoger angående hur tekniska verktyg används för dyskalkyliska elever i grundskolans tidigare år. Denna studie ska även belysa pedagogernas åsikter tekniska verktyg. I denna studie användes den kvalitativa forskningsintervjun som metod. Intervjupersonerna var tre pedagoger som är verksamma inom skolans tidigare år. Intervjuerna visade att samtliga pedagoger arbetat med dyskalkyliska elever. Två av pedagogerna jobbar med tekniska verktyg idag och tredje pedagogen vill jobba med verktygen. De tekniska verktyg som används idag är miniräknaren, datorn, mobiltelefonen och surfplattan. Anledningen till att samtliga pedagoger vill jobba med tekniska verktyg är för att det är en variation i undervisningen. Samtliga pedagoger anser att tekniska verktyg kan hjälpa dyskalkyliska elever. Detta beror på att eleverna får möjlighet att jobba på sin nivå. Det är dock viktigt att användningen av tekniska verktyg varieras med användningen av konkreta verktyg och användningen av papper och penna. Något som är viktigt att tänka på att tekniska verktyg kan vara dyra.

Författare

Marie Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..