Sök:

Dynamiskt ljus

om ljus som ett redskap för att skapa föränderlighet


Det här examensarbetet har som syfte att undersöka hur ljus går att göra dynamiskt och hur det går att skapa föränderliga rum med hjälp av ljus. Arbetet börjar med att först reda ut ljus i allmänhet, dess egenskaper och kvaliteter samt på vilka sätt som man kan arbeta med ljus. Studien handlar om all form av ljus, både naturligt och artificiellt, och vad som händer i mötet med olika material. Därefter utforskas dynamiskt ljus, det vill säga ljus som förändras och utvecklas. I denna del redogörs för hur själva ljuset kan skifta i uttryck, det vill säga i färg, intensitet eller spridning och vilka metoder som finns för att förändra ljuset. En stor del innefattar interaktion vilket innebär hur ljuset kan ändras till följd av människors närvaro och hur det går att låta människor styra ljuset. Arbetet undersöker även hur man kan ta tillvara på och förmedla dagsljusets naturliga dynamik och hur man kan arbeta med ljus i kombination med väder och årstidsväxlingar. Innehållet i det här avsnitt bygger till stor del på fallstudier av platser och installationer. Genom att studera dessa exempel lyfter arbetet fram ett antal metoder och tillvägagångssätt som kan användas för att skapa dynamiskt ljus på en plats. Kapitlet avslutas med en sammanställning av olika faktorer som kan påverka ljuset utifrån vilka man sedan kan utgå ifrån i arbetsprocessen. Efter detta följer ett antal egna designförslag där olika metoder som framkommit i den undersökande delen tolkas och appliceras på ett antal platser. I den avslutande diskussionen presenteras mina egna personliga reflektioner kring vad som egentligen kan betraktas som dynamiskt ljus. Frågan som ställs är om det enbart handlar om att förändra själva ljuset eller om det handlar om ett helhetsgrepp där det snarare rör sig om att ge en plats olika uttryck vid olika tillfällen med hjälp medveten ljusdesign. Att skapa platser som lever, oavsett tidpunkt.

Författare

Magdalena Galle Rambe

Lärosäte och institution

SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..