Sök:

Diskurser i samverkan mellan hem och skola.

En diskursanalytiskt inspirerad studie av bloggar skrivna av föräldrar till barn med autismspektrumtillstånd eller ADHD.


Skolan har en skyldighet att samverka med hemmen. För en del barn kan mötet med skolan vara en orsak tillpsykisk ohälsa och när det gäller elever med funktionsnedsättningar är det extra viktigt att de får känna att delyckas. För specialpedagogen är samverkan med olika parter, t.ex. föräldrar, en viktig del i det förebyggandearbetet med att undanröja hinder.Syftet med studien var att undersöka hur föräldrar till barn med autismspektrumtillstånd eller ADHD talarom samverkan mellan hem och skola i sina bloggar.Studien har utgått från en kvalitativ ansats där bloggar skrivna av föräldrar till barn med autismspektrumtillståndeller ADHD studerats och analyserats med stöd av diskursanalytiskt inspirerade frågeställningar.Resultatet visar två diskurser; lagspelsdiskursen och kampdiskursen. Inom dessa diskurser finns olikasubjektspositioner för både föräldrar och skolpersonal. Samverkan inom lagspelsdiskursen erbjuder godamöjligheter till förändring medan samverkan inom kampdiskursen inte leder framåt.I resultatet framstår lagspelsdiskursen som något att föredra. Den innebär också ett dilemma för skolan somhar i uppdrag att se till alla barn medan föräldrar har sitt eget barn att tänka på. Skolan behöver hitta vägar därde kan bilda lag med föräldrar till enskilt barn och samtidigt se till alla barn. Reflektioner kring den egnaverksamheten finns med som en del inom lagspelsdiskursen. Genom reflektioner kring undervisning, miljö ochstrategier kopplat till kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan skolan nå framgång.

Författare

Michelle Svensson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeUtbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..