Sök:

Disciplinering. En studie av fem lärares förhållningssätt till ordning och reda.


Abstract Larsson, Evelina & Lund-Jensen, Sofi (2010). Disciplinering. En studie av sex lärares förhållningssätt till ordning och reda. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Högskola. I denna studie läggs fokus på begreppet disciplinering. Syftet är att beskriva, analysera och diskutera disciplineringens betydelse i skolans sammanhang ur ett lärarperspektiv. Studien äger rum på en skola där urvalsgruppen består av fem lärare som undervisar eleverna i årskurs 5. Med utgång från vår frågeställningen belyser det lärarnas praktiska förhållningssätt och därför utförs observationer. Intervjuer är också en metod som används för att få inblick i lärarnas resonemang om disciplinering och för att få förståelse för lärarnas tillämpning. Efter insamlad empiri i form av observationer och intervjuer tolkas och analyseras materialet samt styrks med resonemang av tidigare forskning. Det som legat till grund i urvalet av litteratur är förhållningssätt till disciplinering. Sammanfattningsvis kan motsägelser urskiljas i studien gällande lärarnas resonemang om disciplinering och för hur lärarna sedan tillämpat disciplinering i praktiken. Studien är därför relevant i den meningen att belysa och föra vidare en diskussion i syfte om att öka medvetenhet. Nyckelord: Auktoritet, Disciplinering, Fostran, Makt, Respekt

Författare

Evelina Larsson Sofi Lund-Jensen

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..