Disciplinering. En studie av fem lärares förhållningssätt till ordning och reda.
Abstract
Larsson, Evelina & Lund-Jensen, Sofi (2010). Disciplinering. En studie av sex lärares
förhållningssätt till ordning och reda. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Högskola.
I denna studie läggs fokus på begreppet disciplinering. Syftet är att beskriva, analysera
och diskutera disciplineringens betydelse i skolans sammanhang ur ett lärarperspektiv.
Studien äger rum på en skola där urvalsgruppen består av fem lärare som undervisar
eleverna i årskurs 5. Med utgång från vår frågeställningen belyser det lärarnas praktiska
förhållningssätt och därför utförs observationer. Intervjuer är också en metod som
används för att få inblick i lärarnas resonemang om disciplinering och för att få
förståelse för lärarnas tillämpning. Efter insamlad empiri i form av observationer och
intervjuer tolkas och analyseras materialet samt styrks med resonemang av tidigare
forskning. Det som legat till grund i urvalet av litteratur är förhållningssätt till
disciplinering. Sammanfattningsvis kan motsägelser urskiljas i studien gällande lärarnas
resonemang om disciplinering och för hur lärarna sedan tillämpat disciplinering i
praktiken. Studien är därför relevant i den meningen att belysa och föra vidare en
diskussion i syfte om att öka medvetenhet.
Nyckelord: Auktoritet, Disciplinering, Fostran, Makt, Respekt