Sök:

Dialog för trygg naturmiljö vid förskolan


Det finns inga hinder att utforma en trygg naturmiljö vid förskolan om det sker en samverkan mellan förvaltning, skötsel och förskola. Barn utforskar sin omgivning genom lek. Inspirerande miljöer ger nya impulser till leken och naturmiljöer har de egenskaper som främjar fri äventyrlig fysisk aktivitet. Platser för lek ska vara utformade så att risker för olycksfall begränsas. Många av dagens förskolegårdar erbjuder inga utmaningar för barnen. Att komplettera utemiljön med naturelement är möjlig att göra utan att säkerheten äventyras. Dialog mellan förvaltning, skötsel och förskola är en förutsättning för en utveckling av utemiljön ska kunna ske. Det är viktigt att man har barnens behov i fokus och ser möjligheter istället för svårigheter. Slutsatser från fokusgrupper med olika aktörer visade hur en dialog kring förslag på nya inslag av naturelement uppfattades leda till förslag som kunde bidra till en trygg och stimulerande utemiljö på förskolan.

Författare

Malin Heij

Lärosäte och institution

SLU/Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..