Detta var min sista chans! Elever med socioemotionella svårigheter berättar om sina upplevelser av den segregerade skoltiden
Elever med socioemotionella svårigheterLärarnas förhållningssättMöjligheter och hinderSegregerade skolformer
Hartnor, Ing-Marie & Lelinge, Balli (2005). Detta var min sista chans! Elever med
socioemotionella svårigheter berättar om sina upplevelser av den segregerade skoltiden
(This was my last chance! Pupils with social and emotional difficulties relate their
experiences of the segregated school system).
Syfte:
Denna studie har som övergripande syfte att försöka förstå elevens upplevelse av skoltiden
före, under och efter segregeringen samt att undersöka hur lärarens förhållningssätt
påverkar elevens inre (emotionella) och yttre (sociala) utveckling.
Metod:
För att få svar på våra frågor har vi använt oss av intervju som metod. Målgruppen
utgjordes av 15 elever med socioemotionella svårigheter, varav nio elever kom från en s.k.
halvsegregerad skolform, vilket innebar att delar av skoldagen (och även en del efter
skoltid) var förlagd till en särskild undervisningsgrupp. Resterande sex elever hade sin
senare del av grundskoletiden förlagd till ett skoldaghem, i en s.k. helsegregerad skolform.
För att kartlägga elevernas minnen och upplevelser från den segregerade skoltiden, har vi
använt oss av nutida, retrospektiva och framtida frågeställningar. Elevernas ålder var vid
intervjutillfället mellan 17 ? 26 år.
Resultat:
Vårt resultat visar entydigt att eleverna inte upplevde några hinder eller problem med den
segregerade skolformen, utan snarare såg möjligheter att få hjälp med sina svårigheter. Det
har i studien framkommit att yrkeskompetens, förhållningssätt, metoder och lärarnas
inställning har spelat en avgörande roll för elevernas utveckling. Brister i nämnda faktorer
har visat sig bidra till att behovet av segregering har uppkommit. Enligt vår undersökning
har ingen av eleverna sagt att den segregerade skoltiden varit negativ eller stigmatiserande,
tvärtom uttrycker alla att utan den segregerade tiden, hade inte deras liv varit lika positivt
som det är i dag. De segregerade skolformerna har endast upplevts ge positiva möjligheter.
Nyckelord: elever med socioemotionella svårigheter, lärarnas förhållningssätt, möjligheter
och hinder, segregerade skolformer.
Balli Lelinge Ing-Marie Hartnor Handledare: Ingrid Sandén
Examinator: Lars Berglund