Det vårdande mötet när döden närmar sig
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceTerminal careNurseEncounterFeelingEmotionsPerceptionsTerminally ill
Att vårda en patient i livets slutskede innebär att bekanta sig med
känslomässiga situationer som ofta påverkar sjuksköterskans omvårdnadshandling
exempelvis effektiv symtomlindring. Syfte: Syftet med denna studie var att
beskriva sjuksköterskans upplevelse av det vårdande mötet med patienten i
samband med palliativ vård. Metod: Metoden var en litteraturstudie med
kvalitativa ansatser. Sex vetenskapliga artiklar samlade in och användes som
analysmaterial av denna studie. Innehållanalysen inspirerad av Graneheim och
Ludman (2003) användes för att analysera insamlade data. Resultat: Resultatet
visade att sjuksköterskan upplever tillfredställelse och välbefinnande om hon
lyckas med att tillgodose patientens behov exempelvis smärta. Effektiv
smärtlindring upplevdes som meningsfull och det innebar att hon hade betytt
något för patienten och dess närstående. Däremot upplevdes hon stress,
frustration, maktlöshet och konflikt när hennes omvårdnadshandling inte mött
patientens behov. Samverkan mellan arbetsteamen och stöd från kollegor
upplevdes som viktigt i den palliativa vården. Sjuksköterskan höll distans för
att kunna hjälpa patienten. Slutsatsen: Sjuksköterskan behöver kunskap om
smärtlindring samt kunskap om palliativ vård för att effektivt lindra
patientens smärta. För att tillgodose patientens behov i sin helhet behöver hon
tillräcklig med tid och frihet att själv planerar sitt arbete. Samarbetet med
andra vårdteam och kollegornas stöd måste stärkas och ha ett gemensamt mål:
patientens välbefinnande då kan sjuksköterskan uppleva välbefinnande.