Sök:

Det som utförs med kroppen påverkar knoppen?

En litteraturstudie om vilken inverkan fysisk aktivitet har på barns lärande och skolprestationer


Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att genom en litteraturgranskning undersöka om ökad fysisk aktivitet har något samband med inlärningen och skolprestationerna hos barn i åldrarna 6-12 år. Metod: Litteratursökningen i databaserna CINAHL och Academic Search Elite resulterade i 15 artiklar som publicerats de senaste fem åren. Artiklarna har kvalitetsgranskats och därefter sammanställts. Resultat: Fysisk aktivitet i samband med inlärning har i ett flertal studier visat sig leda till positiva resultat genom snabbare svarstid, noggrannhet och uppmärksamhet. Barnen som deltog i aeroba aktiviteter blev mer uthålliga och kunde behålla fokus längre vid de kognitiva testerna. Det skolämne som en signifikant skillnad kunde utläsas i var matematik följt av stavning och läsning. Olika interventionsprogram för att främja barns fysiska aktivitet har visat en positiv effekt i skolresultat och kognitiva tester. Slutsats: Föreliggande litteraturstudie visar att en ökad fysisk aktivitet har en positiv inverkan på barns inlärning och skolresultat genom förbättrad koncentrationsförmåga och noggrannhet.  

Författare

Malin Olsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..