Sök:

Det socialt konstruerade könet

En studie om mäns och kvinnors möjligheter att ge jämlik service ur ett genusperspektiv


Studien har gjorts på uppdrag av stadsdelen Majorna i Göteborgs kommun och är baserad på kvalitativa intervjuer med tio stycken intervjupersoner. Intervjupersonerna är slumpvis utvalda där det enda vi hade i åtanke var att blanda kvinnor och män. Vårt syfte är att se vad det finns för föreställningar om jämställdhet och jämställdhetsarbete inom verksamhetsområdet skola/förskola för att kunna urskilja möjligheterna för intervjupersonerna att ge jämlik service till brukarna ur ett genusperspektiv (Wahl m fl 2001 s.171). Detta kan vi uppnå genom att synliggöra ett antal erkända sätt att tänka kring jämställdhet och jämställdhetsarbetet. Resultatet visar att det finns både skillnader och likheter i attityder, tankar och känslor angående jämställdhet och jämställdhetsarbetet hos de kvinnor och män vi intervjuat.   Resultatet kommer i kombination med de valda teorierna att användas som ett sätt att förstå hur detta kan komma att påverka hur det ges jämlik service till brukarna i stadsdelen. De teorier vi kommer att tillämpa är teorin om genussystemet, homosocialitetsteorin, teorin om roller, teorin om straff och övervakning samt diskursanalysen.  Slutsatser vi kunnat dra av vårt material är att det finns djupt inrotade föreställningar om könet som något annat än biologiskt. Det talas förutom om män och kvinnor i termer om manligt och kvinnligt. Dessa föreställningar är framträdande hos båda könen. En markant skillnad mellan könen är dock inställningen till ett aktivt jämställdhetsarbete samt en medvetenhet om hur våra intervjupersoners eget förhållningssätt kan påverkas av hur de ger jämlik service till brukarna ur ett jämställdhetsperspektiv.

Författare

Malin Lindblom Oscarsson Denana Cipranic

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..