Det sociala ansvaret i skapandet av skönhetsidealen
MedieteknikMedia technologySkönhetsidealKroppsfixeringMedieinfluensReklamModeillustrationFeminine beauty idealBody fixationMedia influenceAdvertisementFashion illustration
Kandidatarbetet undersöker och diskuterar frågeställningen "Vilket socialt
ansvar har jag som grafisk formgivare i skapandet av skönhetsidealen?".
Kandidatarbetet fokuserar på att skapa en diskussion kring ämnet skönhetsideal,
hur dessa påverkar unga kvinnor samt vilka möjligheter det finns för att bryta
samhällsnormer och göra en förändring, en större skillnad.
Utifrån mitt forskringsresultatet kring skönhetshistorian och dess utveckling
under åren,
har jag skapat en produktion i form av modeillustrationer.
Jag tycker inte att samhället inser hur kraftfullt påverkade vi har blivit av
media och modebranschen under de senaste åren. Även de som inte är intresserade
av mode och skönhet. Vi som jobbar inom medie- och reklambranschen är den
tredje statsmakten. Och vi håller en stor makt i våra händer. Det är upp till
oss hur vi väljer att använda den ? för eller mot de som lyssnar och ser upp
till oss ? vår stora publik. Samhället.
The bachelor thesis examines and discusses the question "What social
responsibilities do I have as a graphic designer in the creation of the beauty
ideals?"
The bachelor thesis is focused on creating a discussion around the topic of
beauty ideals, how they affect young women and the possibilities for breaking
social norms, how to make a change, a big difference.
Based on my research into the history of beauty ideals and its development over
the years, I have created a production in form of fashion illustrations.
I don?t think the society realizes how powerful we have been influenced by the
media and the fashion industry in the last couple of years. Even those who
aren?t interested in fashion and beauty are affected. We who work in the media
and advertising industry have great power in our hands. It is up to us how we
choose to use it - with or against those who listen and look up to us - our
huge audience. Society.