Sök:

?Det ska vara varmare än i Sverige!? - En studie om svenska turisters motiv till träningsresor och betydelsen av destinationen i beslutsfattandet


Hälsoturism har funnits i tusentals år, men just träningsturism är en turismgren som har växt fram i ettsnabbt tempo och fortsätter öka i populariteten bland resenärer. På grund av den växande popularitetenär det ett ämne som ska uppmärksammas mer i turismbranschen, och forskas om, för att utveckla enförståelse för marknadssegmentet träningsturister. Av denna anledning har jag valt att studera svenskaturisters motiv till träningsresor och även undersöka betydelsen av träningsresans destination iköpprocessen.Studien utgår ifrån tre kvalitativa djupintervjuer med erfarna träningsturister, samt av kvantitativaenkätundersökningar med svenska turister. Den kvalitativa metoden används för att undersökaträningsturisters åsikter om destinationens betydelse vid valet av träningsresa, men även för att kunnastudera oberoende variabler till resemotiven. Den kvantitativa metoden undersöker turisters intresseoch resemotiv till träningsresa, och betydelsen av destinationen vid prioritering av resemotiv på ettkvantifierbart sätt. Den teoretiska referensramen som studien använder sig av består av teorier omturistens köpprocesser, motivationsteorier, produktgörandet av platser, och om tidigare forskning somgenomförts av specifikt träningsturismen.Studiens resultat visar ett mönster bland turister som är intresserade av träningsresor och har utvecklatett primärmotiv. Resultatet av destinationens betydelse i köpprocessen vid val av träningsresor ledde tillen diskussion om träningsturismens hållbarhet som förhoppningsvis kan utvecklas inom fortsattforskning.

Författare

Laura Hein

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..