Sök:

Det sexualiserade offentliga stadsrummet

En djupstudie av individers upplevelser


I det offentliga stadsrummet finns en stor mängd reklam som visar avkläda kvinnokroppar och som ofta anspelar på sexualitet. Detta kallas för det offentliga rummets sexualisering och är en fråga som skär mellan områdena politik, juridik och näringsliv och frågan har debatterats under flera årtionden. Denna uppsats ämnar undersöka hur individer upplever och förhåller sig till reklamens framställning av kroppen, hur stadsrummet upplevs som en följd av reklamen och på vilket sätt det sexualiserade offentliga rummet förstås ur ett maktperspektiv. För att studera detta har metoderna livsvärldsintervju, promenadintervju och fotoelicitering kombinerats. Av undersökningens resultat framkom det att reklamen uppfattas framställa en synnerligen homogen kropp ? något som studiens respondenter upplevde som negativt då de ständigt behövde förhålla sig till detta ideal. Stadsrummet upplevs som en plats där man känner att man blir bedömd. Det sexualiserade offentliga stadsrummet genomsyras av flera maktdimensioner såsom vithetsnormen och heteronormen och där den fysiska miljön och reklamen fungerar som maktfaktorer.   

Författare

Malin Thonäng

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..