Sök:

"Det kommer onekligen att smälta"

En studie om elevers föreståelse för vattnets fasförändringar


Studiens syfte var att undersöka hur elever i årskurs två förstår vattnets fasförändringar i jämförelse med elever i årskurs fyra. Även elevernas kunskaper i förhållande till kursplanens centrala innehåll och kunskapskrav undersöktes. Studien baseras på 52 elever varav 24 i årskurs två och 28 i årskurs fyra. För att ta reda på hur eleverna förstod vattnets fasförändringar gjordes kvalitativa gruppintervjuer där eleverna fick förklara olika fenomen som visades för dem. Även intervjuer med lärarna för klasserna har gjorts för att ta reda på vilken undervisning eleverna har fått. I analysen har vi undersökt hur Piagets och Vygotskijs kunskapssyn återspeglas i elevernas sätt att använda begrepp och förklara fasförändringar.Resultatet visar att eleverna i årskurs två har vardagliga föreställningar om vattnets fasförändringar medan eleverna i årskurs fyra har en mer utvecklad förståelse och använder kemiska begrepp. De vardagliga föreställningarna som är vanliga i årskurs två förekommer även i årskurs fyra. Studiens resultat indikerar att elevernas vardagsföreställningar är svåra att för¬¬¬¬ändra med den undervisning de fått. Det är därför viktigt med naturvetenskaplig under-visning redan i tidiga skolår för att eleverna ska få möjlighet och den tid som krävs för att förändra och utveckla sina föreställningar av naturvetenskapliga fenomen.

Författare

Malin Matti Emilia Stålnacke

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..