Sök:

Det journalistiska mötet

eller Ständigt nyförälskad och notoriskt otrogen

Enligt skollag och läroplan har skolan två huvuduppgifter, att ?ge eleverna kunskaper och färdigheter? och att ?främja deras harmoniska utveckling till ansvarskännande människor". Att i praktiskt arbete i klassrummet genomföra dessa båda uppgifter är ofta svårt. Av tradition dominerar kunskaps- och färdighetskraven skolans arbete och stödet för att utveckla arbetet kring värdegrundsfrågor har länge varit eftersatt.Under läsåret 2004-2005 har jag tillsammans med mina elever i årskurs tre arbetat med samtal kring moral och etik. Våra samtal har utgått från litteratur och film. Med arbetet har jag dels velat utveckla barnens förmåga att samtala, dels velat ge tillfällen att gemensamt fundera kring viktiga mänskliga frågor.Samtalen har oftast varit mycket givande. Barnen har uppskattat dem och för mig har det visat sig vara ett lyckat och spännande sätt att arbeta med värderings- och demokratifrågor.

Författare

Ingemar Björklund

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för kultur och kommunikation

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..