Sök:

Det försvinner inte om vi blundar

Redovisning av en kvalitativ undersökning rörande lärares syn på anmälningsplikt vid misstanke om att en elev far illa.


Valet av ämne väcktes när jag läste specialiseringen Specialpedagogik när vi behandlade ämnena barn som far illa och anmälningsplikt. Jag fann det angeläget att undersöka hur lärare känner kring detta med anmälningsplikten och om de upplever att det kan finnas skäl till att underlåta att anmäla vid misstanke om att barn/elever far illa. För att ta reda på detta gick jag till väga så att jag använde mig av en fenomenografisk forskningsmetod. Jag gjorde kvalitativa intervjuer med ett antal pedagoger som är yrkesverksamma i grundskolan.Huvudresultaten i denna studie visar på att lärare inte upplever att det finns några skäl till att låta bli att anmäla när man har en misstanke om att elever far illa. Däremot så visar det sig att det uppenbarligen kan finnas tvivel om när man egentligen har en misstanke. Oavsett vilket, så är lagen tydlig. Skolans personal har en plikt att anmäla vid minsta misstanke om att en elev far illa. Tanken med denna uppsats är att synliggöra detta och att skapa en diskussion kring ämnet.

Författare

Katarina Henriksson

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..