?Det där är bara fejk-rosa!?
Barns föreställningar om genusmönster i barnböcker
Syftet med vår studie var att undersöka hur elevers uppfattningar om genus påverkas av litteratur och boksamtal som belyser genusmönster. Frågeställningarna vi har försökt besvara är: Vilka föreställningar har elever om genus och genusmönster? Och hur påverkas elevers föreställningar om genus och genusmönster av högläsningsböcker och boksamtal som belyser genusmönster? Vi har undersökt två klasser i år 1 och använt observation som informationsinhämtande metod. Det vi observerat för att kunna ta reda på elevernas föreställningar om genusmönster är deras rörelser och samtal under värderingsövningar. Resultatet visar att elevernas föreställningar om genus skiljer sig åt mycket. I den ena klassen har eleverna en öppen syn gällande vad flickor och pojkar kan göra medan eleverna i den andra klassen har en mycket traditionell genussyn. Resultatet visar även att högläsning och boksamtal haft en viss inverkan på elevernas föreställningar om genus. Efter högläsningen och boksamtalen har föreställningarna om genusmönster i den ena klassen blivit mer tillåtande och i den andra klassen har föreställningarna blivit mer restriktiva än tidigare.