Sök:

"Det är mycket roligare med sånt där grejs"

kan elevernas
upplevelse av matematikundervisningen förbättras om denna
bedrivs med ett varierat arbetssätt


Syftet med detta examensarbete var att med hjälp av varierad undervisning förbättra elevernas upplevelser av matematikundervisningen. Undersökningen genomfördes i en klass med 40 stycken elever, i ÅK 6. Samtliga elever i kalssen deltog i utvecklingsarbetet. Under fem veckor fick eleverna jobba med varierad undervisning. Efter detta intervjuades tolv av eleverna angående hur de upplevt det varierade undervisningssättet. Vi observerade även sex av eleverna före, under och efter utvecklingsarbetets gång. Resultatet visar att en majoritet upplevde varierad matematikundervisning som positiv och en majoritet sade sig vilja fortsätta med den, eller åtminstone blanda den traditionella undervisningen med en varierad.

Författare

Susanne Morin-Johansson Susanne Rönnkvist

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..