Sök:

"Det är ju jag som är huvudpersonen!"


Ronden är en marknadsplats för utbyte av kommunikation mellan patienter och sjukvårdspersonal. Tidigare forskning har visat på ett asymmetriskt kommunikationsflöde under ronden där sjukvårdspersonalen och då framförallt läkaren varit den part som kommunicerat mest och patienten minst. Sjuksköterskans roll har beskrivits som tillbakadragen och relativt passiv i rondsammanhang. Asymmetrin återkommer också i den beskrivning av patientrollen där denne således befinner sig längst ned i sjukvårdshierarkin. Kontinuerlig patientanpassad information och ett aktivt lyssnande hos personalen leder enligt studerad litteratur och forskning till ett mer jämlikt kommunikationsflöde och informationsutbyte under ronden. Studies syfte är att undersöka patientens upplevelse av ronden på en onkologisk avdelning. Metoden som har använts är halvstrukturerad kvalitativ intervju. De centrala frågeställningarna har varit att undersöka hur patienten upplever att kommunikationen fungerar under ronden, om patienten upplever delaktighet under ronden samt att söka svar på hur patienten upplever betydelsen av sjuksköterskans närvaro under ronden. Av resultaten framkommer att respondenterna överlag tycker att kommunikationen fungerar väl under ronden. Respondenterna upplever även delaktighet under ronden och från deras sida manifesterades detta i form av frågeställande. Det framgick av resultatet att respondenterna inte upplevde att sjuksköterskan hade någon speciell betydelse för dem personligen under ronden, däremot framkom att respondenterna upplevde att sjuksköterskans roll i allmänhet under ronden var betydelsefull. I resultatet framkom även två intressanta bifynd som berörde integritet och tidsbrist.

Författare

Anna Ottosson Helena Fällman

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..