Sök:

Den sociala, kulturella och fysiska miljöns betydelse för dagliga aktiviteter för barn med ADHD


Syftet med studien var att beskriva hur anpassningar i den fysiska, kulturella och sociala miljön främjar aktivitetsutförande för barn med ADHD. För att besvara studiens syfte gjorde författarna en litteraturöversikt som kan öka kunskap och förståelse inom det valda området. I studien inkluderades fjorton artiklar som analyserades utifrån en manifest kvalitativ innehållanalys som beskriver det synliga i artiklarna. Analysen av data resulterade i tre kategorier: ?Lugn miljö främjar aktivitetsutförandet?, ?Rutiner i miljön främjar självständigheten? och ?Aktiviteter tillsammans med andra människor främjar aktivitetsutförandet?. Resultatet visade på att den fysiska miljön har stor betydelse för aktivitetsutförandet. Stimuli kan främja aktivitetsutförandet genom anpassningar med lite stimuli som tydlig text eller att ljudnivån är låg i barnets miljö. Rutiner kan motivera barnen till att klara att utföra aktiviteter självständigt, detta kan ske genom att strukturera upp barnens vardag. Att utföra gemensamma aktiviteter tillsammans med andra har en positiv effekt för aktivitetsutförandet, att utföra aktiviteter tillsammans med andra gör att barnen lär sig ett aktivitetsutförande av andra genom observation.

Författare

Petra Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..