Sök:

Den nya pedagogiska ledaren

En kvalitativ studie om ledares upplevelse av medarbetarskap


 Trender i samhället har gett medarbetarna större utrymme i arbetslivet där engagemang, delaktighet och medarbetarnas påverkan betonas. Inom medarbetarskapet har ledarens roll fått ett mindre fokus. Studiens syfte har därmed varit att undersöka medarbetarskapet utifrån ledarens perspektiv och hur de upplever att deras roll tar sig i uttryck.   Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer, där åtta ledare med innefattande personalansvar deltog. Data analyserades utifrån en kvalitativ innehållsanalys där resultatet visade på tre huvudteman: Synen på medarbetarskap, organisationens påverkan samt den pedagogiska ledaren. Resultatet visade att begreppet medarbetarskap är svårdefinierat och upplevdes olika bland ledarna. Det är således ett abstrakt begrepp där organisationen och dess kultur påverkar hur det appliceras i organisationen. Vidare beskrev ledarna medarbetarskapet utifrån en normativ karaktär om hur de ansåg att medarbetarna bör agera. Deras egen roll blir således att skapa förutsättningar för att främja lärande samt utfylla en stödjande och coachande funktion.

Författare

Magdalena Persson Andrea Eriksson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..