Sök:

Den nya leasingstandardens påverkan på redovisning inom rederibranschen


Bakgrund och problem: Det nya förslaget på leasingnormen innebär att alla leasingavtal kommer att redovisas som tillgångar i leasingtagarens balansräkning. Gränsdragning mellan operationella och finansiella leasingavtal tas bort. Om leasegivaren överför de betydande riskerna och förmånerna hänförliga till den underliggande tillgången skall bolaget redovisa en försäljning istället för leasing. Redovisning av operationella leasingavtal i leasingtagarens balansräkning innebär att nyckeltalen förändras vilket kan ha påverkan på låneräntan. Därför är det av betydelse att undersöka vilken påverkan den nya leasingstandarden har på redovisning inom rederibranschen.Syfte: Att redogöra för de viktigaste förändringarna som den nya normen innebär för redovisning inom rederibranschen. Vidare är syftet att identifiera de för- och nackdelar som tillämpningen av den nya normen kan innebära i både leasinggivarens samt leasingtagarens perspektiv.Avgränsningar: Uppsatsen har fokuserat på att redogöra för de olika komponenternas definitionsändringar samt den faktiska resultatförändring som kan uppstå enligt den nya standarden ur rederiernas perspektiv.Metod: En analys av gällande rätt och den nya leasingnormen har gjorts utifrån den teoretiska ramen. Dessutom har teorin belysts genom praktiska exempel. Två revisorer verksamma på en välrenommerad redovisningsbyrå har intervjuats avseende oklara frågeställningar inom både gällande rätt och den nya normen. Analys och slutsatser utgörs av en redogörelse för de praktiska ändringar som kan uppstå enligt den nya normen samt deras påverkan på redovisning inom rederibranschen.Resultat och slutsatser: De förändringar som har identifierats är att leasingavtal där de betydande riskerna och förmånerna övergår till leasingtagaren skall redovisas som försäljning istället för leasing. Dessutom skall alla leasingavtal redovisas som tillgångar i leasingtagarens balansräkning vilket kan få påverkan på räntenivåerna och i sin tur leda till att leasing försvinner som finansieringsform. Högre implementeringskostnader kan dock krävas eftersom den nya normen kan innebära komplicerade beräkningar.Förslag till försatt forskning: En fördjupad studie om vad som utgör de största riskerna och förmånerna i rederibranschen kan vara angelägen. De största riskerna utgörs nämligen av prisriskerna, värdeminskningsriskerna, olycksfall samt transport och försäkringsriskerna. När skall man anse att de betydande riskerna har övergått på den andra partnern? Vad är avgörande när det gäller bedömningen att den ekonomiska äganderätten ligger hos en partner? Är det att bolaget har4den juridiska rätten över den underliggande tillgången eller att bolaget har tagit över alla risker hänförliga till den underliggande tillgången? Vilka risker och förmåner skall bolaget i så fall behålla för att man fortfarande skall anse att det har äganderätten över den underliggande tillgången?

Författare

Senka Music

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..