Sök:

Den fysiska inomhusmiljön och dess betydelse för barns lärande

En studie av fem förskollärares uppfattningar


Syftet med vår studie var att undersöka förskollärares uppfattningar kring den fysiska inomhusmiljön och dess betydelse för barns lärande i förskolan. Med inspiration från fenomenologin har vi utfört kvalitativa intervjuer med fem förskollärare på fem olika förskolor. Frågeställningarna vi har utgått ifrån är: Vad har pedagoger för uppfattning kring arbetet och utformningen av den fysiska inomhusmiljön? Hurdana uppfattningar har pedagoger om vad som kännetecknar en god fysisk inomhusmiljö? Hur uppfattar pedagoger den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande? Resultatet påvisar att den fysiska inomhusmiljön är en grundsten för att allt annat ska fungera och vid utformningen så tas utgångspunkten i barngruppens intressen och behov. En god fysisk inomhusmiljö ska vara lustfylld och locka barnen till att vilja leka. Den fysiska inomhusmiljön har stor betydelse för barns lärande eftersom barn lär sig främst via lek. Barn kan dock lära sig i vilka miljöer som helst men en god fysisk inomhusmiljö utgör ett hjälpverktyg som underlättar arbetet. Det finns en problematik kring materialanvändandet i de åldersblandade grupperna, där förskollärarna slits mellan att ha tillgängligt material på en låg nivå samtidigt som det kan vara för farligt för de yngsta barnen. Slutsatsen som vi drar av resultatet är att det finns en professionalitet och medvetenhet kring den fysiska inomhusmiljön där barns intressen och behov utgör utgångspunkten, att åldersblandade grupper kan vara problematiskt när det gäller tillgängligt material samt att det är mycket upp till förskollärarna själva, i deras profession, att hitta vägar till lärande för barnen oavsett hur miljön ser ut.

Författare

Matilda Bergkvist Malin Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..