Sök:

Den fysiska inomhusmiljön i förskolan

några förskollärares uppfattningar kring lärandemiljöns betydelse


Med vår studie har vi som mening att studera några förskollärares uppfattningar kring den fysiska lärandemiljöns betydelse inomhus i förskolan. Samt vad är Förskollärarnas intentioner när de utformar inomhusmiljön för barnen och hur utformas inomhusmiljön utifrån barns perspektiv. Vi anser att den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling via hur rummen är möblerade samt materialtillgångens tillgänglighet är. Vår studie grundar sig på en kvalitativ studie där kvalitativa intervjuer, observationer, samt dokumentationer används för att få underlag till studien, ifrån tre förskolor. Vår studie visade de olika Förskollärarnas uppfattningar kring den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande. Förskollärarna ansåg att den fysiska inomhusmiljön påverkar barns lärande, via hur förskolan erbjuder materialtillgång samt hur rummen är möblerade. Förskollärarna visar även intresse för att förändra sin inomhusmiljö utifrån ett barns perspektiv.

Författare

Elin Brännmark Kristina Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..