Sök:

De upplevda fördelarna med gruppper och sidor på Facebook

En kvalitativ studie ur facebookanvändarnas perspektiv


Bakgrund: Relationsmarknadsföring har under de senaste 20 åren blivit ett populärt begrepp inom marknadsföring. Facebooks betydelse diskuteras även flitigt bland marknadsförare som ett verktyg för relationsmarknadsföring. En ökning har skett i antalet sidor och grupper på Facebook kopplade till företag. För att företag ska lyckas med att skapa attraktiva grupper och sidor på Facebook måste de förstå facebookanvändarnas preferenser.Syfte: Syftet med denna studie är att utifrån ett användarperspektiv beskriva och undersöka vilka fördelar facebookanvändare upplever som viktiga med att vara medlem i grupper och sidor på Facebook. Dels kommer dessa fördelar att beskrivas och undersökas ur ett relationsperspektiv och dels som olika fördelar med att tillhöra ett nätverk. Studien syftar även till att identifiera vilka övriga fördelar medlemmar i en grupp eller sida på Facebook kan uppleva med sitt medlemskap. Vi kommer därmed att förklara, ge förslag på och konstruera en modell för vilka huvudsakliga fördelar medlemmarna finner är viktiga med olika grupper och sidor på Facebook.Genomförande: Vi har genomfört tre fokusgrupper med facebookanvändare, samt en intervju med chefen för sociala medier på Junkyard, som är en onlinebutik som har varit mycket framgångsrika på Facebook.Resultat: Vi har i vår studie kommit fram till att det finns ett antal viktiga fördelar med att vara medlem i grupper och sidor på Facebook ur ett användarperspektiv. En gruppering av de funna fördelarna har gjorts i definitiva fördelar och potentiella fördelar och konstruerats i en modell. De definitiva fördelarna förekommer i de flesta grupper eller sidor och består av specialbehandling, underhållning samt sense of community. De potentiella fördelarna är inte lika vanligt förekommande men ger potentiellt starka fördelar för facebookanvändare när de hanteras på rätt sätt. De består av förtroendefördelar samt lärande i nätverk. Fördelarna som resulterat utifrån studien kan ge företag en fingervisning om hur de bör utforma grupper eller sidor på Facebook, för att tillfredsställa användarnas behov.

Författare

Anna Nilsson Robert Sandgren

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..