Sök:

Datoranvändning i åk 6 - Hur ofta elever sitter vid datorerna i datorsalen 2010


BakgrundI bakgrunden redogörs för hur datorer i undervisningen ur ett historiskt perspektiv har sett ut i Sverige från 80-talet tills idag, samt diskussioner kring ämnet datorer i undervisningen och den demokratiska betydelsen av ämnet. Skolverket har genom åren gjort diverse satsningar på IT i skolan. Trots detta har spridningen av IT har gått långsammare i skolan än i samhället i övrigt.SyfteUndersökningens syfte är att ta reda på hur ofta elever, från 7 skolklasser i åk 6, använder datorerna i skolans datorsal, samt jämföra elevernas datoranvändning mellan och inom varje skolklass.MetodUndersökningen gjordes genom enkät som är en kvantitativ metod. Då denna studie har i syfte att jämföra ett större urval elever, är en kvantitativ metod att föredra. Sammanlagt 105 elever från 7 skolklasser, samtliga i årskurs 6, medverkar i undersökningen. Enkätstudien gjordes år 2010 och utgår från elevernas egna erfarenheter.ResultatUtifrån resultatet framgår det att majoriteten av eleverna (60 %) använder datorerna i datorsalen varje vecka. 22 procent av eleverna använder datorerna varje månad eller mer sällan. 1 procent av eleverna sitter vid datorerna varje dag och 17 procent saknar tillgång till datorsal. I de flesta skolklasser har eleverna svarat att de använder datorsalens datorer varje vecka. Samtidigt uppger ett fåtal elever, i 3 skolklasser, att de använder datorerna i mindre utsträckning än deras klasskamrater. 1 skolklass har ett längre datoranvändande, där majoriteten av eleverna uppger sig sitta vid datorerna varje månad eller mer sällan.

Författare

Emily Petrone Persson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..