Sök:

Där företag och marknad möts -hur samspelet kring informationsdelning mellan företag och marknader ser ut

Bakgrund och problemdiskussion: Studier kring företags informationsdelning och kommunikation har identifierat potentiella gap mellan företag och marknad med grund i att informationen från företagen är den enda information marknaden kan använda i sina analyser och prognoser. Marknaden efterfrågar full transparens och företagen är den begränsande faktorn där ledningen, styrelsen och ägarna spelar en avgörande roll för företagets informationsdelning. Dessa studier antar genomgående en kvantitativ ansats och har litet förklarande värde rörande hur information genereras av företaget och tas emot av aktieanalytiker. Denna studie ämnar beskriva kommunikationsmötet djupare genom följande problemformulering:- Hur ser samspelet mellan företag och marknad ut vad gäller informationsdelning?- Hur ser ansvarsfördelningen inom företaget ut vad gäller informationsdelning med marknaden?- Hur är analytikers attityd till företagets informationsdelning?Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka samspelet mellan företagsledning och marknadsanalytiker med hänsyn till informationsdelning och kommunikation. Uppsatsen beskriver vilken typ av information företagen väljer att delge marknaden, hur den information som delges marknaden kommuniceras inom ett företag samt om och hur väl företagens kommunikation motsvarar kraven från marknaden.Metod: För att tydligare redogöra aktörernas påverkan och syn på kommunikationsmötet är studien indelad i två perspektiv, företag och marknad. Som grund för det empiriska materialet ligger personliga intervjuer med respondenter från två företag samt med två stycken analytiker. Studien antar en kvalitativ och deskriptiv karaktär där resultatet ger en indikation kring hur eventuella samband mellan aktörerna skulle kunna se ut.Resultat och slutsats: Resultatet visar att det är ett ömsesidigt utbyte av information mellan företag och marknad, där aktörerna visar på ansträngningar att tillfredsställa den andra parten. Samtidigt visar studien på att det finns en efterfrågan på mer information från marknaden än vad företagen delger, varför ett kommunikationsgap har identifierats. Trots gapet finns ändock en förståelse från marknaden för varför företagen inte delger all information då analytikerna efterfrågar mer segmenterad information som från företagens sida begränsas av konkurrensskäl. Slutligen kan det konkluderas att företagens kommunikationsstrategi och ansvarsfördelningen vad gäller den samma varierar kraftigt mellan olika företag, där faktorer som ägarstruktur, storlek och bransch spelar en avgörande roll.

Författare

Malin Höeg Daniel Träff

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..