Cykeltrafiken i den fysiska planeringen
Sammanfattning
I det här arbetet studeras cykelplaneringen i den fysiska planeringen utifrån
hur förhållandena ser ut i Falkenberg. Falkenberg är en kommun som vill
utvecklas i en mer hållbar riktning, bland annat genom att främja
cykeltrafiken. Därför kan det vara av intresse att studera cyklisternas
situation i staden samt utifrån denna studie även diskutera hur denna situation
kan utvecklas i framtiden.
Arbetet studerar översikligt den kommunala planeringen medan dess huvudfokus
har varit att undersöka villkoren för cykeltrafikanterna i den fysiska miljön
med en strävan mot att identifiera problem och konflikter utmed de stråk som
har studerats. Målet har sedan varit att analysera samt föra en diskussion om
problemen för att kunna presentera tänkbara lösningar på dem.
Med utgångspunkt i detta konkretiseras också faktorer som kan vara av vikt vid
planeringen för cykeltrafiken. Inom planeringen för transporter i ett framtida
Sverige har cykeln och dess utvecklingsmöjligheter fått ett allt större
utrymme. I ett flertal mål på olika nivåer lyfts ambitioner och satsningar fram
för att belysa dess potential.
En ökad cykelanvändning kan bland annat innebära miljövinster genom mindre
utsläpp av koldioxid och även vinster för människan genom att den bidrar till
att ge oss en bättre livskvalitet. Det finns dock även en del negativa aspekter
som är förenade med cykeltrafiken. En sådan aspekt är att risken för en cyklist
att skadas eller dödas i trafiken är större än den är för exempelvis en bilist.
Till grund för arbetets struktur har upplägget i den så kallade 5-processen
valts, som också presenteras i arbetet utifrån fakta ur Trafik för en attraktiv
stad (TRAST). En introduktion av samt användning av denna process kan vara
viktig för att öka förståelsen av och medvetenheten för hur planeringen på
kommunal nivå kan bedrivas.
Studien av situationen i den fysiska miljön undersöker dåtid, nutid och framtid
vilket skapar en bredare kunskapsbas och uppfattning om situationen i
Falkenberg. Analysen av nuläget i studien utgår från de fem begreppen
tillgänglighet, trygghet, trafiksäkerhet, tydlighet och trivsel.
Resultatet av undersökningen belyser det faktum att det finns brister i den
kommunala planeringen i Falkenberg, exempelvis i arbetet med förankring och
nulägesbeskrivning. Avseende studien av genomförandet och utformningen i den
fysiska miljön visar granskningen att det finns ett antal problem utmed de tre
studerade stråken.
Det viktigaste är att trafiksäkerheten är bristfällig, detta tydliggörs av
olycksstatistiken som beskriver dödsolyckor och svåra olyckor med cyklister
inblandade utmed samtliga studerade stråk. Sikten är också skymd vid de flesta
korsningar och utfarter. Vid de flesta busshållplatser kan även konfliketer
uppstå mellan cyklister och gående. Avseende tryggheten är den otillräcklig vid
exempelvis tunneln och skyltningen är obefintlig utmed samtliga stråk.
Stråken har heller inte utvecklats i någon större utsträckning sedan år 2002
och de åtgärder som har vidtagits har bland annat skapat nya problem för
cyklisterna. Med anledning av detta är slutsatsen att det behövs satsas mer på
att förbättra planeringen av cykeltrafiken och genomförandet av den i
Falkenbergs kommun.