Sök:

CSR i flygledningen

En studie om hur aktörer i flygtrafikledningen kommunicerar och arbetar med samhällsansvar


Flygtrafikledningen är en bransch som inte är särskilt synlig för allmänheten men som har stor inflytande på flygtrafiken, till exempel flygets miljöpåverkan. Det verkar heller inte talas särskilt mycket om flygtrafikledningens samhällsansvar, eller CSR (Corporate Social Responsibility), varken inom eller utanför branschen, även om just CSR är ett hett ämne som företag i andra branscher oftast tar på stort allvar. Därför besvarar uppsatsen följande tre frågor: (i) hur arbetar flygtrafikledningen med CSR och hur kommunicerar man det arbetet, (ii) varför arbetar flygtrafikledningen med CSR, och (iii) vilka framtida utvecklingsmöjligheter finns för CSR inom flygtrafikledningen? För att kunna svara på dessa frågor har forskning om företags samhällsansvar generellt och med koppling till flygtrafik studerats. Empiriskt bygger studien på öppna källor (hemsidor, rapporter etc.) och kvalitativa intervjuer med representanter från flygledningsleverantörerna LFV, ACR och EUROCONTROL. Resultatet är en intressant insyn i en bransch där CSR är ett någorlunda nytt fenomen där aktörer inte alltid verkar följa de traditionella vägarna för att utveckla sitt CSR-arbete. Aktörerna i branschen arbetar med och tänker på företags samhällsansvar på helt olika vis men ser först och främst på de många lagar och regler man har att följa. Mer specifikt anser ACR att följandet av dessa är tillräckligt ansvarstagande, EUROCONTROL ser behovet av mer CSR nästan som något nödvändigt ont och LFV ser på det som ett strategiskt verktyg. Till sist identifieras några möjligheter för utveckling av CSR i branschen som skulle gynna både samhället och företagen själva. Möjligheterna riktar sig till de tre nämnda aktörerna såväl som flygtrafikledningen i stort. Till exempel är en viktig slutsats att man inom branschen kan tjäna på att hämta mer inspiration från varandra när det gäller CSR-arbete.

Författare

Oskar Wik

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..