Sök:

Budgetstyrning för positiva beteendeeffekter

En kvalitativt jämförande studie ur revisorers och chefers perspektiv

Budgetstyrning är ett vanligt styrverktyg som tillämpas utav de flesta organisationer. Många tidigare studier visar på fördelar och positiva beteendeeffekter med budgetstyrning men minst lika många visar på nackdelar och negativa beteendeeffekter. Majoriteten av alla tidigare studier om budgetstyrning är gjorda utifrån ett internt perspektiv. Men eftersom ett externt perspektiv och en extern part ofta bidrar med nya idéer och en holistisk syn kan det bidra med nya infallsvinklar på hur budgetstyrning ska ge positiva beteendeeffekter. Syftet med den här fallstudien var därför att skapa en förståelse för hur revisorer jämfört med chefer på strategisk nivå anser att budgetstyrning kan tillämpas för positiva beteendeeffekter. Vidare analyserades bakomliggande faktorer för att identifiera vad skillnaderna mellan ett internt och externt perspektiv grundar sig i. Som representant av ett externt perspektiv valdes revisorer eftersom de har en stor inblick i en mängd olika organisationer och branscher. Personliga intervjuer i semistrukturerad form genomfördes med fyra revisorer och två chefer för att samla in empiri och jämföra de två olika perspektiven. Studiens övergripande slutsatser är att revisorer och chefer har liknande uppfattning om hur budgetstyrning kan ge positiva beteendeeffekter. De största skillnaderna i deras uppfattning var att revisorer anser att uppföljning, jämförelser och budgetmål är tre viktiga komponenter för att budgetstyrningen ska ge positiva beteendeeffekter. Cheferna lägger inte lika stor vikt på dessa komponenter. Det har också identifierats att chefer ansåg att budgeteringssystemen har en betydande roll om budgetstyrningen ska vara effektiv vilket inte stöds av något i den teoretiska referensramen.

Författare

Emma Johansson Hanna Palmgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..