Sök:

Budgetprocessen i en kommunal verksamhet

en fallstudie av
Jokkmokks kommun


Budget är ett verktyg för att planera och styra en verksamhet. Därför måste en budget anpassas efter den enskilda verksamheten, för att den skall kunna nå de uppsatta målen. I den kommunala verksamheten ifrågasätts inte budget som styrmedel, då denna är lagstadgad i kommunallagen. Upprättandet av en budget är en tidskrävande process som omfattar upprättande av, beslut om, verkställande och efterkontroll av en budget. Denna process är central inom kommunerna eftersom den sätter en typ av ram för hela verksamheten. Syftet med denna studie är att undersöka hur budgetprocessen kan se ut i kommunal verksamhet och vilken betydelse processen har för att få överensstämmelse mellan det budgeterade och det verkliga utfallet. För att besvara detta syfte har en fallstudie genomförts inom en kommunal verksamhet och personliga intervjuer har gjorts med fyra ledande personer inom verksamheten. De resultat vi kommit fram till i vår studie är att budgetprocessen i kommunen följer den traditionella ordningsföljden vad gäller beslut, men att tidsplanen är förskjuten, vilket kan leda till att budgetavvikelser förekommer.

Författare

Daniel Kvibacke David Rosengren

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..